Followers

About Me

My photo
aku mencari damai dlm hiruk pikuk peribadi, mencari diri dlm hati yg kian mati, dlm resah & ketidakwarasan begini, aku tidak ingin mereka mahupun kamu. aku cuma mahu DIA, memimpinku dlm perjalanan waktu yg kian buntu.

Friday, February 18, 2011

CONTEST GURAUAN TERLAMPAU BY HANYS

al salam alaykum

CONTEST GURAUAN TERLAMPAU BY HANYS


bergurau, biasalah budak-budak...
kadang-kadang mengeratkan silaturrahim,
kadang2 jadi pemutus persahabatan...
begitu juga aku...

masih segar dalam ingatan aku...
masa tuh aku darjah 4, tahun 1991
dalam kelas, ada cikgu...
tp masing-masing buat kerja sendiri...

spt biasa, kami borak-borak...
dan bermulalah usik mengusik...
topiknya, nama gelaran sesama sendiri...

macam-macam nama yg timbul...
kami ketawa sekuat hati...
gelak tak ingat dunia...
tp cikgu cakap tak apa...

topik berubah...
bersambung sambung...
dan gelak-gelak
gelak lagi
dan lagi...

kemudian bermula adegan kejar mengejar
aku kejar ko, ko kejar aku...
gelak-gelak lagi...
bertepuk tampar...
bertumbuk tp mesra...

macam ada yg terselisih hati...
mungkin tamparan menyakitkan badan
lalu terkena jugak pada hati...

serang menyerang bermula...
tidak disangka-sangka
tercetuslah adegan pergaduhan...
tak semena-mena!

ko tarik tudung aku...
aku tarik tudung ko...
bertikam lidah, menegakkan benang yg basah...

suasana tak terkawal...
cikgu pun hilang arah...
Cikgu Teh, yg mengajar kat kelas sebelah...
terdengan riuh rendah...

lantas, dipanggilnya kami berdua...
utk meleraikan sengketa...
tangan bermaafan tidak seiring kata...
tidak bertego sapa...
setahun lamanya...
dasar keras kepala...

alhamdulillah, kami berbaik semula
bila masuk darjah 5...
dan menjadi lawak jenaka...
apabila berjumpa semua...

itulah kenangan aku...
tentang gurauan yg terlampau...
hingga tercetus sengketa...

itulah pesan org tua-tua...
bergurau biar berpada-pada...

ni gambar kelas tahun 6R, SK Galing, Kuantan...
semua yg ada dlm kelas nih, turut ada dalam kelas 4R...

aku nak tag:
Wan Maziati
Shera Haifa
Cute Mum
Deqlis

nak join, klik banner!

No comments: